Fabuła gry przebiega poprzez siedem grywalnych kampanii, których akcja umiejscowiona jest na
kontynencie Antagarich. W trakcie kampanii historia jest przedstawiana z różnych punktów
widzenia, co daje graczowi możliwość gry każdym rodzajem miasta. Po zaginięciu Rolanda Ironfista,
króla Enroth, przed wydarzeniami z Might and Magic VI: The Mandate of Heaven, jego żona, królowa
Katarzyna, obejmuje władzę w królestwie. W międzyczasie zostaje zamordowany jej ojciec, władca
Erathii – król Gryphonheart. Bez swego wspaniałego króla królestwo Erathii pada pod najazdem mrocznych
sił Nighonu i Eeofolu. Królowa Katarzyna powraca w rodzinne strony do Antagarichu z zamiarem
zebrania ludzi ze swej ojczyzny i poprowadzenia ich przeciwko złu, które zdewastowało ich kraj.
Stolica Erathii, Steadwick, zostaje podbita przez władców podziemi z Nighonu oraz Kreegan z Eeofolu.
Tymczasem na zachodniej granicy ścierają się dwa kraje, Tatalia i Krewlod, wykorzystując szansę na
poszerzenie terytorium. Pierwszym zadaniem Katarzyny jest ustanowienie przyczółku w podbitym królestwie
poprzez uzyskanie pomocy od sojuszników. Czarodzieje z Brakady i elfy z AvLee odpowiadają na wezwanie i
razem nacierają w kierunku Steadwick. Ostatecznie sojusznicy odbijają stolicę, szybko tłumiąc wojnę
graniczną na zachodzie. Wkrótce potem Lucyfer Kreegan, dowódca armii Eeofolu, wysłyła do Erathii posłańca, który
twierdzi, że Roland Ironfist jest przetrzymywany jako jeniec na ich terytorium. AvLee najeżdża na Eeofol, nie
udaje się jednak uratować Rolanda, który zostaje przeniesiony na północ. Następnie Katarzyna najeżdża Nighon, spychając
armie podziemne z powrotem na ich wyspę. W międzyczasie nekromanci z Deyji, którzy byli odpowiedzialni za zabójstwo
króla Gryphonhearta, planują ożywić jego ciało w postaci licza. Mają zamiar wykorzystać jego mądrość do pokierowania
ich własnymi armiami nieumarłych. Jednakże wola Gryphonhearta, nawet w jego zepsutym stanie, okazuje się dla nekromantów
zbyt silna, zostaje on liszem nikczemnikiem. Nie mając innej możliwości, królowa Katarzyna zmuszona jest zawrzeć sojusz
z nekromantami. Wspólnie wyruszają oni, aby zniszczyć króla-lisza Gryphonhearta, zanim stanie się zbyt potężny.
Ostatnia, dodatkowa kampania, dostępna tylko po ukończeniu kampanii głównych, opowiada o separatystach ze Spornych Ziem, rozdartej
wojną granicy pomiędzy Erathią a AvLee. Znużeni potyczkami doprowadzającymi do zamieszek w ich ojczyźnie, buntownicy jednoczą się
w walce o niepodległość od dwóch dużych królestw. Jak się później okazuje, powstanie to zaaranżował Archibald Ironfist, antagonista z
Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars.